Wiemy, że w najbliższych latach GDDKiA chce wybudować w Polsce około 856 km dróg w technologii betonowej. Organizacje branżowe, z którymi nie skonsultowano tej decyzji są nią zaniepokojone i ostrzegają, że firmy budowlane poczyniły przygotowania pod kątem budowania dróg w technologii asfaltowej. – Wskazane jest zachowanie równowagi w wykonywaniu konstrukcji nawierzchni dróg szybkiego ruchu w technologii asfaltowej i betonowej – mówi Leszek Rafalski, dyrektora naczelnego Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.
Beton vs. asfalt
Dyrektor naczelny IBDiM podkreśla w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”, że należałoby przeanalizować
decyzję GDDKiA dla każdego z odcinków dróg, jakie wymieniono w informacji inwestora. – Technologie nawierzchni asfaltowych i betonowych mają wady i zalety, o których już wielokrotnie dyskutowano w przeszłości. Istotną sprawą jest to, żebyśmy nie mieli monokultury i możliwość wyboru konstrukcji nawierzchni i technologii w zależności od obciążenia nawierzchni, wymagań dotyczących jej trwałości i aktualnych cen – mówi Leszek Rafalski.
Zwraca on uwagę na kwestię hałaśliwości nawierzchni drogowych. – Z tego powodu nawierzchnie dróg szybkiego ruchu na odcinkach w miastach częściej wykonuje się z mieszanek mineralno-asfaltowych o odpowiednim uziarnieniu, które nie powodują generowania zbyt dużego hałasu. Natomiast nawierzchnie betonowe nadają się szczególnie na pozamiejskie odcinki dróg o bardzo dużym obciążeniu ruchem, ponieważ są odporne na koleinowanie – tłumaczy portalowi „RynekInfrastruktury.pl” dyrektor.
– Należy jednak zwrócić uwagę, że w ostatnich latach zostały opracowane i wdrożone betony asfaltowe o wysokim module sztywności, czyli mieszanki mineralno-asfaltowe bardziej odporne na koleinowanie niż stosowane wcześniej. Oznacza to, że możemy wykonywać trwałe nawierzchnie drogowe obciążone dużym ruchem zarówno jako konstrukcje betonowe jak i asfaltowe. O wyborze konkretnej konstrukcji i technologii nawierzchni drogowej powinien decydować rachunek ekonomiczny – oznajmia szef IBDiM.
Który materiał jest tańszy?
Leszek Rafalski mówi, ze nie można jednoznacznie stwierdzić, która technologia budowy dróg jest tańsza – asfaltowa czy betonowa. – Obecnie mamy na przykład do czynienia ze spadkiem cen ropy, co może przełożyć się na obniżenie ceny asfaltu. Jednak trudno przewidzieć zmiany cen materiałów budowlanych w dłuższym czasie. Na te ceny ma wpływ wiele czynników – zauważa.
Dodaje, że planowane inwestycje drogowe będą realizowane w różnym czasie i przy różnych relacjach cenowych materiałów budowlanych. – Z tego względu wskazane jest weryfikowanie analiz ekonomicznych poszczególnych zaplanowanych odcinków dróg i wybór konstrukcji nawierzchni oraz technologii odpowiednio do uzyskanego wyniku efektywności ekonomicznej – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” dyrektor Instytutu.
Czy branża podoła wyzwaniu?
Przedstawiciele organizacji branżowych w rozmowach z portalem „RynekInfrastruktury.pl” zwracali uwagę na to, że polska branża nie jest przygotowana do budowania w technologii betonowej. Barbara Dzieciuchowicz, p.o. prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa
stwierdziła, że decyzja GDDKiA o wyborze technologii betonowej dla 856 km dróg jest nieprzemyślana. Z kolei Tomasz Latawiec, prezes Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców
nazwał ją absurdem.
– W ostatnich latach wykonywano odcinki dróg szybkiego ruchu w nawierzchni betonowej i kilka firm jest przygotowanych do budowy w tej technologii. Natomiast problem ten dotyczy wielu firm, które są zrzeszone w OIGD i mają sprzęt do wykonywania nawierzchni w technologii asfaltowej. Do tej pory nie było aż tylu nowych kontraktów w technologii betonowej, aby było opłacalne inwestowanie w kupno sprzętu do wykonywania nawierzchni w tej technologii – zauważa Leszek Rafalski i postuluje, by zachować równowagę w budowie dróg w obu technologiach.
Instytut Badawczy Dróg i Mostów otrzymał nagrodę przyznaną przez redakcję portalu „RynekInfrastruktury.pl” przy współpracy ze Stowarzyszeniem „Inicjatywa dla Infrastruktury”. IBDiM został nagrodzony za dotychczasowe osiągnięcia i wkład w rozwój polskiej infrastruktury. Wyróżnienie wręczono podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej w Krakowie.